• LinkedIn Social Icon
  • Facebook Social Icon

Andras Hamelberg (Amsterdam, 1955) wordt geboren in een kunstenaarsgezin en begint al op zijn 15e films te maken. Na de middelbare school volgt hij als film-hospitant de Theaterschool te Amsterdam, vervolgens de Cineworkshop van Frans Zwartjes op de Vrije Academie te Den Haag en daarna de afdeling Visuele Communicatie van de Rijksakademie te Amsterdam. 

 

Zijn vroege experimentele films als Game, Crescendo en Afterparty dragen nog het stempel van de ‘Haagse school’ en worden op vele festivals vertoond. Reis door het zand (1983) wint de Grand Prix op het Filmfestival van Hyères in Frankrijk. Hierna maakt hij nog enkele experimentele speelfilms, zoals De steen (1985) en Zicht op zee (1992).

Vanaf 1985 werkt hij als cameraman bij NOB/Dutchview, het facilitair omroepbedrijf. Hij draait voor allerlei televisieprogramma’s met als specialiteit reizen, bijvoorbeeld Weg van de snelweg voor de NCRV naar Bhutan, en  documentaires over cultuur, kunst, wetenschap, muziek en levensbeschouwing. Vanaf die tijd werkt hij ook samen met levenspartner Frederieke Jochems en associeert zich met Franjo. Hij draait haar experimentele muziekfilm De Spiegelzaal (1987) en er zullen nog vele documentaires volgen voor landelijke en regionale omroepen.

In 2005 verlaat hij de NOB en werkt vanaf dat moment als freelance cameraman en inmiddels ook editor aan eigen films in combinatie met hedendaagse muziek en beeldend landschapstheater. Als cameraman werkt hij nog regelmatig aan documentaires van regisseur Dorothée Forma over de problematiek van atheïsme, godsdienstvrijheid en immigratie; Onder ongelovigen (HUMAN, 2016).

Aan Stichting Landschapstheater en Meer, kortweg SLeM, is hij als filmmaker verbonden en legt jaarlijks op locatie, vaak op de grens van land en water, op een bijzondere en poëtische manier theatrale landschapsprojecten vast. Het begon in 2006 met een film over Jaarringen, een zandsculptuur gebouwd in het kader van 25 jaar Oerol. Daarna volgde vele andere films, met als hoogtepunt Allesbeweegt  (2017), een documentaire over het gedachtengoed van SleM.  

Met geluidsman en co-regisseur Minou de Leeuw maakt hij muziekfilms. Zoals een masterclass van zangeres Elly Ameling, Apparences, een visuele vertaling van een cellostuk van componist Ton de Leeuw, een portret over basklarinettist Harry Sparnaay, Pionier op de basklarinet, en over de blokfluittraditie met Jorge Isaac, Blockflute masters.

Met eigen camera en montageapparatuur is Andras creatief inzetbaar bij diverse audiovisuele producties en kan hij een totaalpakket bieden van voorbereiding, opnames en montage tot nabewerking, gestoeld op zijn brede kennis en decennialange ervaring.